NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-01-05
Skrivet av: Christina Skagerborg skrivet 2007-08-18, 19:59
Hans-Inge!
 
Det verkar stämma att Lars Wahlström är Anders morfar. I hfl 1788-1801 (Ryssby G) hittar jag Greta (Margareta) Larsdotter född 1772 med sonen Andreas född 13/4 1798. Anledningen att han inte finns i födelseboken kan vara att modern födde honom i en annan församling. Jag tror att det står att hon kom från S....löf 1798 (kan ha misstolkat ortsnamnet). Greta verkar också flytta vidare samma år till D..... Synd att orterna är så svårlästa.
 
I följande hfl finns inte Greta och Andreas kvar hos morfadern. Familjen Wahlström bor nu hos en Johannes Wahlström, troligen en bror till Lars eftersom de båda är födda på 1740-talet. Johannes är smed och det var Lars också enligt vigselnotis 3/4 1771 (Ryssby G). Fr.o.m. 1772 står han som soldat. Wahlström torde med andra ord vara ett smednamn inte ett soldatnamn.
 
Lars Wahlström var gift två gånger. Gretas mor var Elin Isacsdotter. De fick i alla fall tre barn, Margareta 1772, Jonas 1774 och Anders 1775. Modern måste ha dött någon gång åren därpå. 1780 föds Helena i Lars Wahlströms andra gifte med Ingeborg Andersdotter (en gång kallas hon Petersdotter). De får flera barn.
 
Om jag har tolkat en not i hfl rätt flyttar Lars Wahlström från Ryssby 1808, möjligen till en plats som möjligtvis börjar med Berk... Hans (förmodade) bror Johannes Wahlström flyttade 1802 därifrån till A....ngsås.
 
Christina