NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2010
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2010-04-06, 20:59
Jag har hittat en ny ättling till familjen Rhen i Piteå. Jag sätter ny inom citationstecken eftersom jag inte har sett honom uppräknad i någon Rhensk barnaskara någonstans. Dock är han lite svårplacerad. Enligt CDn Piteanor 2008 finns i Piteås födelsebok en Samuel som föds 1662 i januari. Hans föräldrar nämns inte vid namn, men där står istället 'Hr Samuels dotterson'. Hr Samuel bör utan tvekan vara komministern i Piteå, Samuel Edvardi Rhen(d.1680 i Råneå), härefter kallad SER.  
 
Av SER:s döttrar så som de är uppgivna i herdaminnet, ser jag bara följande två som kan vara moderskandidater, men ingen av dem passar in riktigt bra:
 
1) Birgitta Samuelsdotter Rhen, som var gift med SER:s efterträdare Lars Henriksson Strand. Enligt herdaminnet har de bl.a. en son Henrik, född 1661 och en icke namngiven dotter född 1663-01-25. Det tycks väl tajt att få in en son Samuel däremellan även om det är teoretisk möjligt.
 
2) Margareta Samuelsdotter Rhen, som var gift med borgaren i Luleå, Jöns Jönsson Sund. Enligt webbsidan 'Luleå Stad åren 1690-1780' av Constantinus Lindfors, hade paret en son Samuel. Han dyker dock upp som son i mtl först år 1687, vilket pekar på att han var född ca 1669-73 och alltså för ung för att vara den Samuel som föddes 1662-01. Jöns Jönsson Sund nämns i mtl från 1669 och parets äldsta kända barn är Margareta f.1669. Var paret verkligen gifta så pass tidigt som 1661?  
 
Vem var mor till Samuel, född 1662 i januari? Någon av de ovanstående? Eller kan det månne finnas någon hittills okänd Samuelsdotter, dotter till Samuel Edvardi Rhen, som inte räknas upp i herdaminnet?