NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-21
Skrivet av: Anna-Karin Rytther skrivet 2005-02-26, 02:23
Tusen Tack Östen och Christina!
Johan Magnus Ek är min mofars morfar. Dottern Anna-Brita Ek gifte sig 1883 med Nils Jönsson (snickare) i Pajala. Nils Jönsson f1853 i Korpilombolo byggde ett hus i centrala Pajala, invid Biblioteket enligt min mor. Finns tyvärr inte kvar. Anna-Brita blev änka 1907. Arbetade på bageriet i Pajala enligt min mor. Hon levde fortfarande 1930 enligt församlingsboken. Jag vet ej när hon dog eller dödsorsak. Nån som vet?
Min morfar Hugo Nilsson (finsnickare enligt min mor) f 1890 gifte sig 1921 i Pajala med Alida Lehto f 1893 i Kieksieisvaara, Pajala. Hon dog av lungsot 1930. Åtta månader innan det yngsta barnet dog, i lungsot. Suck! Vilket liv! Min mormor Alida efterlämnade 4 barn i min morfars mors vård.  
Min mor har inte kunnat berätta speciellt mycket om sin uppväxt eller släkt. Hon blev ju föräldralös tidigt och flyttade i ungdomen bort från Pajala. Hon har varit på besök i Stråkan eller Rödupp som ung. Troligtvis i Anna Britas föräldrahem. Men hon kommer inte ihåg var. Hon har varit hos Drugges i närheten också och i Jock. Finns det någon koppling?  
Anorna bakåt till Piteå och Älvsbyn har hon inte haft en minsta aning om. det här är mycket spännande!
Någon som har lite tips om hur man får uppgifter om patienter på Furunäset, Piteå Hospital?
 
Hälsningar
Anna-Karin