NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2009
Skrivet av: Christer Carl Lilja skrivet 2009-07-16, 11:11
Ni ska ha ett stort tack,
men då han tillhörde staben så avgränsas ju inte det geografiska sökområde avseende sockentillhörighet, för honom. Hade han tillhört Piteå eller något annat kompani, hade det varit en bagatell i sammanhanget. Dessutom är stabens förändringar inte lika utförligt redogjorda i rullorna som kompaniernas; där står att läsa vem som varit vad, vem som avlöst vem, vem som eventuellt kommit istället. För att komma vidare behöver jag sålunda veta varifrån han kom. Nu vet jag bara att han blev regementsväbel vid 27 års ålder, begärde och fick avsked som trettioåring; karln måste ju ha haft en historia: Antingen tjänade han upp sig från gemen eller också - det mest troliga - köpte beställningen av sin företrädare, Mats Lindberg. Därför borde han själv ackorderats av Petter Hamberg. Dessa avlöningslistor, återfinns de i GMR för 1719? Tydligen ar denna upprättad i slutet av år 1719; Holmberg fick avsked i maj/juni; dessutom saknas rullor för åren 1716-18. Ett alternativ för mig vore att söka efter regementsväbelbostället vid Västerbottens regemente, om det nu fanns ett specifikt sådant; då visste jag åtminstone i vilken socken han varit skriven. Vänligast/ Christer Lilja