NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2009
Skrivet av: Erika Andersson skrivet 2008-10-07, 21:51
Hej Göran och Bengt-Göran!
 
Jag vet inte varför han först valde Ruglund och sedan Bergdahl, men gissningsvis ville han inte behålla namnet Berglund som tillhörde hans fars soldatrote, men ändå något som liknade detta. Jag tror han slutligen valde Bergdahl för att återknyta till sin hemby Bergsviken, men som sagt är det bara spekulationer. Han blev föräldralös redan som 11-åring, och var inhyst i Bergsviken hos skomakargesällen Nils Olof Lundgren med hustru. Tillsammans med dessa två flyttar han sedan till Haparanda och blir själv skomakargesäll. I och med detta ville han kanske ha ett nytt namn för att markera ett nytt skede som Göran säger. Färdig skomakare blev han först i Nederkalix. Hans 3 söner blev också skomakare i Nederkalix, Oskar Agabus, f. 1855, Karl Johan, f. 1863, Fredrik Charles, f. 1866. Min gren är via Oskar Agabus som flyttade till Kamlunge, och hans dotter Elin Bergdahl, Bagar-Elin, som hamnade i Övermorjärv och har/hade där en gård uppkallad efter sig. Som första och enda kvinnliga namngivaren till en gård i Övermorjärv.
 
Tack för hjälp och visat intresse!
 
Mvh
Erika