NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-13
Skrivet av: Åke Forsmark skrivet 2002-06-18, 19:39
Jag har kört fast på två gubbar.
 
Dels sjömannen Henric Lidström som jag inte vet var han är född eller av vilka. På flera ställen anges hans födelseår till 1774. Han finns inte som födelseanteckning. Faktum är att någon noterat i husförhör att han inte finns i kyrkoboken. Det skulle kunna tolkas som att han påstått sej vara född i Piteå stad men i själva verket är född nån annan stans. När äldsta sonen Anders Magnus döps 25/10 1805 så är så prominenta personer som Borgmästare Olof Degerman, Klockmakare Jacob Marklund och handelsbetjenten N. Salander. Senare finns han boende på Wargen 3. Han får goda vitsord i husförhöret där han läser med färdighet och har 6 katekesprickar.
 
Men i slutet av sin levnad bor han hos sin son Hans Gustav Lidström på Wargen 13 i vad som ogenerat beskrivs som fattigdom i husförhörsboken. Hans kunskaper har falnat betänkligt och han läser illa, saknar begrepp och får inga katekesprickar alls.
 
Den andra personen jag inte kan hitta är fadern till Hans Gustav Lidströms fru, Maria Lovisa Ceder. Faderns står som oangifven i födelseanteckningen från 22/8 1822. Jag har försökt titta i tingspapprena men jag hittar inget. (Det är så otroligt jobbig stil och jag har svårt att se när det ena ärendet slutar och det andra börjar - så det är fullt möjligt att jag missat något...). Jag har inte lyckats belägga det men jag misstänker att modern, Maria Christina Ceder(f14/2 1798), varit någonstans söderut och blivit på smällen och återvänt. Noterbart är att dottern Maria Lovisa flyttat till Piteå lfs från Arboga 7/9 1941. Jag har inte lyckats finna var Maria Christina är född heller. Men hennes troliga fader är Erik Samuelsson Ceder(1769-1843) som återfinns på Heden i Öjebyn.  
 
I det senare fallet har jag inte stort hopp att kunna luska ut fadern, men man vet aldrig...