NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-27
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2001-10-10, 16:24
Pia
Stort tack för hjälpen!  
Jag hade svårigheter att läsa dopboken för året 1783, texten var alltför blekt. Johan Lustig har i en hfl fått patronymikon Jonsson men detta är samtidigt överstruket. Jag har gått igenom hfl ytterligare en gång och det fanns en dräng i Långnäs vid denna tid som hette just Johan Jonsson född 1783, som troligtvis var från Skellefteå. Johan Lustigs dotter Anna Elisabet i första äktenskapet blev gift i Skellefteå. Men eftersom Lustigs första son fick namnet Johan Michael, andra namnet troligvis efter morfar Michael Sandman, så är det är ju möjligt att han fick namnet Johan efter sin farfar. Jag får leta vidare helt enkelt.
 
När det gäller Jonas Pehrsson Nyberg så bör han ha varit en son till Pehr Ericsson & Sara Hansdotter i Håkansön, hans hustru Maria Johansdotter var dotter till landbonden Johan Ericsson och Christina Jonsdotter i Porsnäs. Vid en ny koll i vigsellängden så tycks mannen helt enkelt ha fått fel förnamn där. Brudens mor och broder var närvarande vid vigseln. Om jag trots allt har tolkat detta felaktigt så hoppas jag att någon vänlig själ hör av sig.