NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2001-01-13, 12:43
Hej Ingela och Lena! Det verkar som det funnits ett skarprättarboställe i Öjebyn i Piteå. Var det inte där som familjen Baudin bodde? I SfÅ 1995 s. 174 finns återgivet en skrivelse daterad 1813 11/9 från Norrbottens landskansli som lyder:
 
nyligen har kronolänsmannen Olof Norén i Piteå inrapporterat, det skarprättaren Friström till Piteå orten kommit och anlöpt det för honom därstädes i Öjebyn belägne boställe, varför jag ock i dag beordrat Norén, att anbefalla Friström det han icke tillåtet från orten avresa innan han därtill erhållit mitt tillstånd. Jag får ock för min del förklara att Friström såsom högst liderlig och ständigt strykande kring landet är oskickelig att skarprättaretjänsten bestrida.
 
Frågan är vem denne Friström är. Skarprättaren Peter Friström ska nämligen ha dött ca 1810 i Umeå enligt en uppgift från hans son. Bo Lindwall anser att det ändå är samma person, men eftersom inget förnamn nämns i skrivelsen kan det vara t ex en son till Peter Friström.
 
Lenas uppgift att Erik Gustav Malmberg 1809 reser till Umeå skulle kunna tolkas som att han har fått tjänsten efter Friström i Umeå. Eftersom Malmberg tydligen är gift med Anna Greta Baudin, född 1787 i Öjebyn, undrar man om det finns något samband med skarprättaren Friström som 1813 nyligen flyttat till Öjebyn. Är denne Friström samma person som Malmberg? Husförhörslängden kring 1813 kanske ger svar. Var gifter sig Anna Greta Baudin 1815 med Johan Zacharias Bång? Kallas hon änka i vigselnotisen?
 
Olof Bergström hade inget svar på min fråga om Palm ovan, men skickade avskrifter om den gruvliga händelsen i Borgsjö 1811. Det kan nämnas att vid denna händelse var ingen i familjen Baudin inblandad. Tydligen har dessa och Palm gått skilda vägar någon gång efter barnet i Håsjö 1809. Följet hade däremot fått sällskap av en av Anders Andersson Palms (Ros) senare kvinnor, Maja Stina Åman.
 
Ytterligare en detalj ur SfÅ 1995. En son till skarprättare Peter Friström blev gift med en finsk resandekvinna vid namn... Palm!