NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04
Skrivet av: Ingela Utterström skrivet 2001-01-08, 22:23
Anders!
 
Under Carl Jularbos anor finns Margareta Kristina Söderström f. 1780 nämnd. Hon var dotter till såpsjuderimästaren i Laholm Erik Söderström och dennes hustru Katarina Charlotta Wanström.
 
Tror du att ovannämnde Anders Gustaf Söderström kan ha något med denna släkt att göra. Han torde väl vara i samma generation som Margareta Kristina, och verkar även han ha varit resande.
 
När Gustaf Erik Baudin döpte sin äldsta son 1792 i Piteå fanns en jungfru Lisa Greta Rosengren med som dopvittne, tror du att hon kan vara av resandesläkt?
 
Apropå Finland och Baudin, jag tycker också att man hamnar där hela tiden, ofta i Vasa län. Jag har kollat dopvittnen och deras hustrur, och på något sätt hamnar man nästan alltid i Finland.
 
Om man tittar på de namn Baudin gav sina barn, så har han fått till ett dubbelnamn om det på något sätt var möjligt. Om man jämför med de namn som förekommer i HISKI på barn födda vid samma tid, med svenskt påbrå, så tycker jag att man slås av att likheten i namnskick. Det ska bli spännande när Vasa län någon gång blir tillgängligt för sökning, om det kanske går att finna Erik Johan där!
 
Ingela