NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2001-01-08, 18:45
Hej! Jag har ända sedan  publicerades hållit ett öga på vad som skrivits om Baudin. Det är ju genom Anna Lisa Baudin som länken går till Jularbo och hans resandeanor. Genom Karl-Görans fynd i Håsjö ser det ut som att Anna Lisa haft ett förhållande (giftermål?) före relationen med Vidrik Gripenfeldt, som resulterade i sonen Carl Johan född 1812 5/4 i Söderala, och hennes äktenskap 1816 3/8 i Järlåsa med Carl Fredrik Lundström. Var detta känt av våra resandekännare, Bosse och Håkan?
 
Födelsenotisen är intressant på många sätt. Är finnarna på flykt undan ryssen? 1809 var ju ett ödesdigert år. En länsman under svenska kronan kanske inte ville stanna i Finland.
 
Annars antyder notisen att Anna Lisa redan börjat sitt liv som resande. Vävskedsmakare är ett resandeyrke. Namnen Palm och Ros är typiska finska resandenamn. I så fall verkar det som att Anna Lisas föräldrar själva vid denna tid levde som resande, för nog avser väl Borgaren Johan Erik Bondin och hans fru Anna Lisa Anna Lisas föräldrar Erik Johan Baudin och Anna Elisabet Grönbäck? Vävskedsmakaren tycks också ha haft med sig sina föräldrar (se följande).
 
Jag gjorde lite internetforskning (med alla de brister som detta innebär) och fann följande (mina anmärkningar inom parentes):
 
Soldaten på Sveaborg (som hyste många resandesoldater) Anders Palm gifter sig 1783 28/12 i Nummi, Finland, med pigan Beata Roos [HisKi]. Ett barn till dem är Albertina (typiskt resandenamn) född 1795 27/9 i Hame, Finland [Familysearch]. Förre soldaten Anders Palm dör i Pedersöre 1840 2/9, 86 år 5 m gl [HisKi].
(i det finska materialet har jag inte hittat att han skulle vara kronolänsman, endast soldat. Bluff i Håsjö?)
 
Vävskedsmakaren Anders Palm blir tydligen skild (eller så var de inte gifta) ifrån Anna Lisa Baudin. Han gifter sig nämligen 1817 31/8 i Pedersöre med en torparedotter. De får två barn, varav en son Carl Fredrik Palm bor i Pedersöre ännu på 1840-talet [HisKi].  
 
Faddern, regementshovslagaren Anders Gustav Söderström i samma följe får följande barn med hustrun Anna Stina (vars fullständiga namn saknas):
Johan Gustav 1805 30/6 i Munsala, Vaasa, Finland
Sophia Albertina 1807 18/12 i Tuna, Västernorrland
Anna Christina 1810 4/2 i Offerdal, Jämtland
Anders 1812 30/5 i Oulu, Finland
[HisKi och Familysearch]
 
Är det inte väldigt mycket Finland i Baudinsammanhang? Kanske Erik Johan är född där.