NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04
Skrivet av: Ingela Utterström skrivet 2001-01-08, 18:37
Karl Göran!
 
Jag gjorde en sökning i Familysearch på Anders Gustaf Söderström och hans hustru Anna Stina, och fick fram barn födda på följande ställen:
 
Johan Gustaf. Munsala, Vasa, Finland 1805
Sofia Albertina. Tuna, Västernorrland 1807  
Anna Christina. 1810, Offerdal, Jämtland
Anders. Oulu, Finland 1812
 
De verkar ha rört på sig en hel del, eller hur?
I Tuna förs. kallas Anders Gustaf för hovslagare (källa: Indiko)
Skulle dessa personer kunna kallas för resande, kanske?
 
Den Anna Lisa Bodin jag talar om ovan, ska ha rymt från sin familj med en man kallad Vidrik Gripenfeldt, så kallad resande. Han var far till det barn som föddes 1812. Anna Lisa gifte sig 1816 med K.F. Lundström, även han resande. Om du söker i Rötter under rubriken Jularbo, finns en del av hennes historia där.
 
Bland dopvittnena nämner du Johan Erik Bondin. Skulle det inte kunna stå Boudin, som hennes far kallade sig vid denna tid?
 
Jag sökte i den finska HISKI-databasen, och fann vävskedmakaren Anders Palm gift i Pedersöre omkr 1817 (jag har inte den exakta uppgiften just nu).  
 
Det finns ingen kronolänsman Palm i Pedersöre, däremot dör en gammal soldat med detta namn där, han var född på 1750-talet.  
 
Jag är intresserad av allt som rör Erik Johan och hans många barn. Under rubriken Gästrikland: Efterlysningar, finns mer information.
Hans dotter Anna Margareta gifte sig med Johan Zacharias Bång, som enligt en sägen ska ha stått förebild till Swen Dufva. De levde i Vilhelmina  
 
Mvh
 
Ingela