NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-11
Skrivet av: Magnus Bäckmark skrivet 2000-02-09, 22:37
Sterner-Gadd-Bruggman-Fabricius-Mårtensson:
 
Erik Mårtensson gifte sig 9 dec 1706 i Piteå med rådmansdottern Anna Larsdotter Fabricia. Vad blev det av dem?
 
Katarina STERNER (g. 31 juli 1762 i Piteå med Lars Fabricius). Vilka var hennes föräldrar? (Det är ju flera rådmän med det namnet i staden.)
 
Samma rättframma fråga är jag benägen att ställa vad gäller guldsmeden Johan GADD, född 173(2), död 21 dec 1771.
 
Slutligen hänger namnet Katarina BRUGGMAN helt i luften för mig. (G.m. Nils Fabricius (1662-1722), skolkollega och senare komminister i Piteå, från 1703 komminister i Nederkalix.) Jag påminner mig ha sett släktnamnet i Piteå - hör hon hemma här?
 
En sak till: Släkten Fabricius stammoder Anna, nämnd 1680-92, troligen född o. 1630-talet, kan mycket väl ha någon anknytning till Piteå eftersom barnen efter faderns död hamnar där. Det sannolika namnet på hennes far är Lars. (Barnen till henne och Kristian Eriksson Fabricius, födda 1657-77, var: en son, Lars, Sara, Johan, Nils, Jakob, Kristian.) Någon Pite-kännare kanske har någon idé om någon familj i Piteå som med ledning av detta kunde vara värd att undersöka närmare?