NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-25
Skrivet av: Leif Boström skrivet 1999-05-21, 11:14
Svar till Olof Rosenius.
 
Mycket intressant information som din anfader Nils Sundell lämnat.
 
Jag kan inte heller berömma mig med att vara Piteåforskare. Jag har mest läst vad andra forskare kommit fram till. Främsta källan för mig är Pitebygdens forskarförenings tidskrift Ätt och Bygd. Forskarna Nils Joëlson, Olof Andersson och Henning Larsson har haft flera artiklar om släkten Sundell.
 
Lite av den information jag skrivit av finns på min hemsida home.swipnet.se/leifbostrom under Ättlingar till Nils Olofsson. Mina uppgifter om släktskap bygger på artiklarna i Ätt och Bygd.  
 
Enligt en akt 66 ur Grans gårdsarkiv så var inte Jacob Thomasson gift med en dotter till Nicolaus Rehn. (Jag har inte läst originalet utan en avskrift i Ätt och Bygd.) Det hävdades däremot i de tidigaste artiklarna i Ätt och Bygd.
 
Enligt artiklarna i Ätt och Bygd skulle Nils Sundell, född 1648, vara son till Johan Olofsson Sundell i Piteå. Däremot har det av de artiklarna inte framkommit vart han tog vägen.
 
Det har antagits att Olof Jonsson var son till Jon Öndesson och en dotter till en Olof Nilsson på Västansundet i öjebyn, där Olof Jonsson och Johan Olofsson Sundell bodde.