NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-16
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2007-06-07, 00:28
Hej Ann!
Riiku eller Erika Adamsdotter Pekkari är min farmors mormors syster. Jag hade också fastnat på hennes make Isak Olsson, men fick hjälp av Irene P och Gunvor Hjärtström att reda ut begreppen, så jag tänker inte lägga mig i, utan överlåter med varm hand den detaljen åt Irene P.
Kan bara tillägga att jag har i min ägo ett rätt trevligt foto föreställande Isak Olsson, Riiku och ett antal ätteläggar, förmodligen taget i kammmaren på Aadamin Iiskon paikka i Parakka, där de huserade. Översändes vid anmodan.
Sen kan meddelas att Isak Olsson gjort avtryck i den svenska litteraturen. Författaren Sara Ranta Rönnlund berättar i en av sina fyra böcker, jag minns nu inte viken, hur Isak Olsson akut insjuknat och bleven så dålig att provinsialläkaren tillkallats. Denne lär ha konstaterat att Isak Olssons skalle blivit varfylld, och att detta inom kort skulle beröva honom livet. Läkaren rekvirerade raskt 1. ett välslipat stämjärn 2. den fysiskt och psykiskt stabile predikanten Frans Larsson Wettainen.
Frans Wettainen höll fast Isak Olsson medan provinsialläkaren tog upp ett hål i skallen på Isak. Han blev sängliggande ett tag, på dränering, så att säga. Därefter tillfrisknade han och levde 20 år till.
Jag kan nog inte riktigt värdera sanningshalten i berättelsen. Jag har både hört den muntligt traderas och läst Sara Ranta Rönnlunds bok, men jag är inte riktigt säker på i vilken ordning.
MVH
JK