NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-12
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2004-03-07, 19:18
Katrin och Kalle!
Jag får väl också plocka ned min nyblivna hyllvärmare än en gång, och kommentera det senaste inlägget. Jag hade inte mer än avlevererat mitt tvärsäkra inlägg om vad Erik Hansson möjligen kallat sig, innan jag av en slump av tredje part fick ett belägg för att han visst kallat sig/kallats Pourdno. Så kan det gå när man ägnar sig åt tyckande, och inte åt vetande. Låt mig än en gång få betona nyttan av Kalle P:s inlägg. Här har en väldigt sund kritisk granskning av föreliggande uppgifter kommit till stånd. Av de uppgifter du tagit fram, Katrin, så framgår med all önskvärd tydlighet att Johan Petter inte är son till Erik, och att det dessutom finns en fader vars namn vi känner till. Den muntliga tradering som levererats av damen från Kainulasjärvi har fått en motsvarighet i dombok, och det är inte alltid sådant kan åstadkommas. För mig är det ändrade faderskapet ingen förlust, det leder rätt upp i mina anor i Lainio, som jag bara börjat med att reda upp. Jag hoppas återkomma i det ämnet senare. Nu åker han upp på hyllan igen, Erik Hansson.
MVH
JK