NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2012
Skrivet av: Jan Franzén skrivet 2011-12-27, 20:30
Hej,
jag är ny inom släktforskning men fick en Gedcomfil över min släkt av en bekant som jag laddat in i MyHeritage. När jag kollar igenom släkten på min farmors sida (Dunder) stöter jag på Mustaparta Britta Iskason, (dotter till Mustaparta Isak Nilsson 1759 - 1809) som gifte sig med Olof Olofsson Dunder.  
 
Jag har försökt hitta på nätet bland andra släktforskare mer om Mustaparta Isak Nilsson.  
 
Det fanns två Mustaparta Isak Nilsson vid den tiden, en född i Nikkala och en född i Neder Vojakkala. Det jag kommit fram till är att den som gett mig filen mest troligt har förväxlat Mustaparta Isak Nilsson. Den som är far till Britta Isaksson borde vara född den 2 Juni 1771 i Nikkala.
 
Den Mustaparta Isak Nilsson som är född 1759 borde vara Bottenvikspiraten född i Neder Vojakkala. Jag har sett på många ställen på nätet bland släktforskare att man blandar ihop dem
 
Naturligt vis var jag tvungen att läsa boken om Bottenvikspiraten Isak Mustaparta. Enligt boken gifter han sig med Ella Anderdotter Forsvik. När man söker på nätet på det namnet får man bara träffar på skådespelet om Bottenvikspiraten som sattes upp i år i Tornedalen/Seskarö. Hette hon verkligen så
 
Är det någon som har koll på dessa två Isak Mustaparta? Jag testar den lätta vägen och åka lite snålskuts först via forumet. Det är ju liksom ingen idé att gå vidare förrän man rett ut detta