NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010
Skrivet av: Håkan Alamaa skrivet 2009-11-23, 19:33
Hej Kjell!
 
Måste först få tacka dig och Birgitta för allt material som ni gjort tillgängligt på nätet. Det är en verklig guldgruva. Fast ibland känns det som om man tjuvkikar i facit.
 
Nu till Purra. Josef noterad i mantalslängden 1690-1716 Det stämmer ju bra med att hans far Henrik Henriksson då (1690) flyttar till Kiviranda. Josefs bror Anders tas då upp i längden där. Senare flyttar fadern tillbaka till Nickala (detta enligt (P-O) i tidigare nämnt forum).
 
14/1 1708 gifter Josef om sig med Lucia Michelsdotter från Nikkala. De får två barn, Johan döps 1707-06-12 (modern heter här Jönsdotter) och Sophia född 1709-02-07.
 
Nu blir jag lite förvirrad! Borde inte Josefs första fru vara mor till Johan, f. 1707? Han gifter ju sig med Lucia efter att Johan är född. Bara för att röra till det ytterligare så anges modern som K Jönsdotter i HiSki.
 
När det gäller Malins dödsdatum så har jag bara haft HisKi att tillgå så det var bra att få det utrett. HisKi har alltså gjort fel även när det gäller begravningsår alltså? annars var det tjäle hela det året...
 
I Hiski får man bara tre träffar på Clemet Clemetsson. Giftermålet med Margareta, Brita (där Margareta anges som mor) och Margeta året efter. Antog att Margareta var mamma även i det här fallet eftersom jag A. inte hittade någon annan Clemet Clemetsson, B. Det var samma by. C. Det var året efter D. Namnet Margeta är Margaretas mors namn. Fem månaders graviditet är kanske i kortaste laget men jag antog att datumen var fel. Fast det kanske var förhastat av mig.
 
MvH
 
Håkan