NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010
Skrivet av: Håkan Alamaa skrivet 2009-11-16, 14:25
Hej igen Birgitta!
 
Mina anteckningar från släkten Purra i Mattila och Nikkala härör från den tid jag trodde att alla Purra var släkt med varandra. Sedan insåg jag att så inte var fallet och den här grenen föll i glömska. På senare tid har jag dock tvingats revidera allt igen och nu dammat av de gamla anteckningarna. Min enda källa har varit HiSki eftersom jag aldrig brydde mig om att forska vidare. Men jag tror ändå att det kan finnas ett korn av sanning i dessa teorier. Eftersom jag är lite febrig kopierar jag några citat ur din text för att hålla styr på tankegångarna!  
 
”Ligger då felet i födelseboken där jag plockat ut  
12.5.1726 15.5.1726 Nickala Michel Purra Margar: Josephsd:r Malin”  
 
Nej Birgitta du har helt rätt! Den födelsenotis du hittat tror jag är den Malin Michelsdotter Purra som senare blir fru Sänkelä/Sengelä.  
 
”Förmodligen är det så att hennes föräldrar kommer från en annan församling och att det är Margareta Klemetsdotter som är det korrekta.”    
 
När Malin dör 16/12 1770 uppges hennes mor heta ”Clemetsdotter” istället för ”Josefsdotter” som det stod i födelsenotisen. Förklaringen till detta tror jag är att Margareta Josefsdotter Purra tidigare var gift med Clemet Clemetsson från Nikkala. Åtminstone vigs Clemet med ”pigan Margareta” den 9/2 1708. När Margareta vigs med Michael Andersson Purra, 1718, anges hon som ”Hustru från Kiärsbäck”. Drygt 60 år senare har prästen fått det hela om bakfoten och döper om henne i dotterns dödsnotis. Tror jag alltså.  
 
”Detta är den enda födelsenotisen med detta par”. Och ”Ända tills någon annan födelsenotis hittas ligger det föräldrapar som Kjell Mäki angett närmast till sanningen för tillfället vad jag kan se.”  
 
Jag har hittat följande barn, förutom Malin, som jag tror har Michael Andersson Purra och Margareta Josefsdotter Purra som föräldrar:  
 
Michael Michelsson Purra
f. omkr 1717
d. 14/2 1770 av feber acut: 52 år 3 månader och 2 veckor gammal
begravd: 11/3 1770
by: Nickala
Notering: moder: Margareta Josephsdotter, fader: Mickel Andersson
      
Margeta Michelsdotter Purra  
f. 1721                  
döpt: 12/3 1721
by: Kiärsbäck
Far: Michel Purra
 
Anders
f. 1723
Far: Michel Purra               
döpt: 28/2 1723
d. 10/6 1723
begravd 16/6 1723
Angiven som: Anders Michelsson Purras barn
by: Kiärsbäck
 
Joseph Michelsson Purra         
f. 5/12 1724                  
döpt: 6/12 1724
by: Nickala
Far: Michel Purra
 
Sedan har vi Margareta som dör av svulsjuka stackars människa:
”8.12.1771 21.12.1771 Nickala Änk: (f: Mick: Mick:son, m: Margeta) Margeta Mick:d:r Purra svulsiuka 67”  
 
Detta tror jag alltså är Malins brors (Michael Michelsson Purra) fru Margaretha Mickelsdotter Purra, f. 1705. På Michael Michelsson Purras gård bor även mamman Margareta Josefsdotter och mostern Juliana Josefsdotter. (källa: husförhör i Nickala 1764-1770).
 
Rörde jag till det ännu mer nu?
 
MvH
 
Håkan