NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2009
Skrivet av: Katrin Öhgren skrivet 2009-01-06, 04:05
Hej Håkan!
 
I Hiski ska man inte leta så strikt, eftersom stavningen inte är konformerad. När jag letar i Hiski brukar jag bara skriva de första två eller tre bokstäverna i namnet och fadersnamnet om jag vet det och dessutom prova lite olika kombinationer. Visst man får upp en massa ovidkommande, eller kanske annat intressant som man kan ha letat efter tidigare.
 
Dessutom så kan vi nog ta Arons födelsedag och månad med ro, det var ju inte så att alla visste när de var födda, och många präster slarvade något rent otroligt med födelseböckerna. Man får vara lycklig om årtalet är rätt :D
 
Enligt Hiski så vigs i Nedertorneå eller snarare Alatornio, 7 okt 1838 ungkarlen Aron Zackrisson Sipola från Kemi och Anna Greta Nilsd Isacka, från församlingen.
 
Aron är f 1818-04-12 (döpt 1818-02-16) i Ilmola, Kemi lfs och son till Zachris Sipola och hans hustru Brita. När man letar vidare under vigda så hittar man att Zachris och Brita blev gifta 1811-11-24 i Kemi lfs som Bondsonen Zachris Mattsson Herva och Bonddottern Brita Nilsdotter Sipola. Tydligen blev Zachris måg på Sipola och blev därmed Sipola enligt gammal tornedalsk tradition. Han heter ju Sipola vid sonens födelse.
 
Anna Greta är f 1817-01-27 (döpt 1817-01-30) i N Vojakkala, Alatornio och dotter till Nils Isaksson Isacka och Anna Catharina Ersdotter. Nils och Anna Catharina vigdes 1815-07-03 i Alatornio: Skattebonden, ungkarlen Nils Isacksson Isaakka från N Vojakkala och Anna Catharina Ersdotter Tåratti från Liakka.
 
MvH
Katrin Öhgren