NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juni, 2008
Skrivet av: Kjell Høyer skrivet 2007-10-12, 20:46
Mine forfedre kommer blant annet fra to områder (gårder =farms) på finsk side av Torneälven innfor det store området Alatornio (Nedre Torneå).

Nærmest vår tid kommer Johan Nilsson Kenttä født 29. juni 1827 i Arpela. Han blir døpt 8. juli samme år. I Finland er han gift (5. jan 1850) med Anna Greta Elsasdatter fra Kandojärvi

Etter hennes død flytter han til Norge og gifter seg der med min tippoldemor og de får sammen min oldefar Christian Nilsen. Jeg har dannet meg et bilde av hans liv i Norge.

Hans mor (Brita Greta Nilsdatter Kenttä født 13. aug 1802) og hennes far har tilknytning til gården Kenttä (gårdens navn er skrevet på mange måter). Britas mor (Brita Nilsdatter Kandojärvi født 1 nov 1765 Yli Vojakkala) har i likhet med sine forfedre tilbake til Samuel Kandojärvi født på midten av 1600 tallet en tilknytning til området Kandojärvi )også dette skrevet på mange måter i ulike perioder.

Det jeg er interessert i: Vet noen noe om disse personene og områdene og gårdene: Hva arbeidet de med? Hvordan var gårdene? Var det store gårder? Hadde de mange dyr? Drev de jordbruk (lantbruk), skogsdrift, reindrift? Var de oppblandet med samer (lapper)? Vet man noe om hvilke mennesketyper de var?

Kort og godt er jeg interessert i det meste rundt Kandojärvi og Kenttä, og takker på forhånd så mye for innspill.

På min hjemmeside http://home.online.no/~kjelhoey/index.html finner man det meste av det jeg tror jeg vet om disse. Der ser der og en klarere sammenheng mellom familiene. (Skulle noen se feil der, er jeg meget takknemlig for korrigeringer og supplement.)

Til slutt: Håper dere klare å forstå min norsk. Syntes det ble litt dumt å prøve å skrive svensk. Stammer fra Finland – finsk kan jeg ikke. Men er det noe som er uklart, kan jeg bidra med litt svensk og mye engelsk.

Kjell,
født i Tromsø i Norge (bosatt i Risør) som har vært mange ganger i Kvenenes land rundt Torneelven.

PS: Skriv gjerne mail direkte hjem til min hjemmeadresse - om noe av det som skrives ikke passer i dette forum. på forhånd takk!