NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-14
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2007-01-07, 20:02
Hej Helena!
När jag läser dina spridda efterlysningar om familjen, så ser jag att de redan är gifta 1890 (cd:n Sveriges befolkning). Jag har som jag skrev när jag sökte upp dödsdatumet Alexander Rask i utkanten av mitt släktträd (han är tremänning/småkusin med min mf f). Jag har bara följt Alexander tills han flyttar från Nederkalix till Nedertorneå när han gifter sig 1857, så jag vet inte när hans första fru dör (Anna Gustava Englund f. 1854). Men jag blir nyfiken på vad du vet och inte vet när det gäller Tekla Natalia och hennes familj, så jag tog mig för att söka dina gamla efterlysningar (genom Funktioner - Sök ord - Sök efter Helena Rohlin - Sök i författare (ändrar från inlägg)). Då kom nedanstående fram, men det finns inte så många källor angivna till var du hittat de uppgifter du känner till.
 
Du skriver på olika ställen följande uppgifter som jag försökt sammanställa: att dottern ur Tekla Natalias äktenskap med Johan Petter Salomonsson Tikka (f. 1838-09-20 Kyrkebo, Karlö, Uleåborg d 1874-09-14 Nikkala, Nedertorneå) - Ida Alexandra Johansdotter - som senare tar namnet Lindberg - är född 1870-09-12 och emigrerar 1887.
 
Jag tolkar det som att du främst vill veta var de bodde i USA perioden då Idas son föds 1890 och framåt, någon gång senare (när?) återvänder även Ida med familj till Finland/Sverige.
 
Du hittar inte uppgifter om dem i USA men du har en utflyttningsuppgift om 1887, en giftermålsuppgift 1889 och Ida och maken Karl/Kaarle Aleksander Kantola (f 1865-05-07 eller 1865-10-07 i Sodankylä, Finland) får en son (Kaarle Johan f. i USA 23/8 1890), och du skriver i en efterlysning här Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Emigranter från Finland/Norra Sverige (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/15764/98683.html?#POST667303) att mormodern (dvs. Tekla Natalia född Rönnquist senare gift Tikka och 1892 gift Rask) var och hälsade på dem i Amerika 1892.  
 
Om Tekla Natalia endast hälsade på dem står det normalt inte något i de svenska kyrkböckerna om en sådan resa, så att söka det hjälper tyvärr inte dig. Däremot kan du vara hjälpt av att följa Tekla Natalia baklänges så länge som möjligt för att se varifrån dottern emigrerar, om du inte redan vet det.
 
När det gäller cd:n EMIBAS innehåller den ju i princip inget från Norrbotten, så de hittas ju inte där, den är dessutom bara avskriven från kyrkböckerna, så om du har de uppgifterna redan så tillför den inget. CD:n Emigranten 1-2/2001 och efterträdaren Emigranten Populär 2006 (med i stort sett samma material) innebär ju att de måste hittas med mer begränsade uppgifter (t.ex. ålder och senaste bostadsförsamling i stället för födelsedatum och födelseförsamling) och ha rest från en hamn som är med på cd:n.
 
Men under en efterlysning under CD-Emigranten den 15 augusti 2005 skriver du så här Kan någon kolla om Tecla Natalia Rönnquist som emigrerade 1892-09-12 finns med. Även om Ida Alexandra Lindberg som emigrerade 1887-06-14. Det kom från Nedertorneå så de kan också utgått från en finsk hamn.
 
Det innebär att du sett ett utflyttningsdatum för var och en av dem i Nedertorneås husförhörslängd? Vilken sida finns de på?
 
Vet du på annat sätt att Tekla Natalia åkte över 1892?  
Du har konsekvent i efterlysningarna angett Teklas efternamn med antingen flicknamn eller tidigare giftesnamn, men om hon var gift med Rask 1892 så bör det ha varit det namnet hon ankom USA med.
 
Jag vet inte om det blev tydligare, men det summerar väl vad du vet? Jag har inte tillgång till kyrkböckerna för 1880-1890-talen, så jag kan inte kontrollera uppgifterna i hfl eller utfyttningslängd men kan du ge volym- och sidnumrena om du har de uppgifterna?
 
Hälsningar,
Eva