NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-20
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2006-08-11, 08:47
Hej Ann-Kristin,
Nu är jag inte hemma och kan kika i papprena, men minnesmässigt vet jag att Kristian Hulkow var son till sakellanen i Kangasala, öster om Tammerfors, Johannes Hulcovius (d. ca 1703), o.h.h. Helena Melartopae, som härstammar från ett antal tämligen kända prästsläkter m.m.
Efter faderns död flyttade modern och sonen Kristian, möjligen fanns det även ytterligare barn , till Åbo, vilket var hennes hemtrakter. Därifrån lämnade Kristian Hulkow så småningom hemmet för att till slut ända upp i Korpikylä.
Traditionen har ju varit att Kristian Hulkow, eller hans far, skulle ha varit en rysk överlöpare som hamnat i svensk tjänst, men detta stämmer således icke med verkligheten. Det är enbart det ryskklingande namnet Hulkow / Hulkoff som i sig självt givit upphov till denna tradition.
Sanningen torde istället vara den att sakellanen Johannes Hulcovius ursprungligen hetat något i stil med Johan Hulkko eller Johan Hulkkonen, vilket finskt gårdsnamn sedermera latiniserades efter inträdet i den kyrkliga sfären, till Hulcovius.
När sedan sonen Kristian lämnade den direkta kopplingen till kyrkolivet, avlatiniserade han namnet till Hulcow / Hulkow / Hulkof.
Förnamnet Kristian fick han från moderns släkt, där det namnet förekommer.
 
Även jag härstammar från Kristian Hulkow och hans hustru Brita Pipping. Liksom många, många andra.
 
Hälsar
ST