NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-05
Skrivet av: Christina Skagerborg skrivet 2004-07-05, 13:02
Hej!
 
Båtsmannen Håkan Gryta Målgrens patronymikon är Gummesson om någon är intresserad. Jag har som ny släktforskare tittat lite på vad som skrivits om främst mina anfäder här på Anbytarforum och har då stött på nämnde båtsman. Att han också hette Gryta är nytt för mig.
 
Patronymikonet har jag fått ur en bouppteckning (Östra Härad år 1781, sid 355) efter Maria Jönsdotters mamma Agda Nilsdotter. Håkan och Maria är då bosatta i Skumpamåla, Tving.  
 
Agdas andre make Per Nilsson Kruse är min anfader (första maken hette Per Jönsson) och Per Kruse gifte sig efter Agdas död med min anmoder Maria Gummesdotter från Skumpamåla (Tving vigselbok 1781, den 3 juni). Jag har länge försökt hitta Marias släktingar och en möjlighet jag tittar på nu är ett band mellan henne och Håkan Målgren. Maria hade en son med sig i äktenskapet, Olof född omkring 1778 så hon kan ha varit gift innan.
 
Är det någon som har information om Marias bakgrund och eventuell relation till Håkan Mågren? Han är senare dopvittnen till ett av Per Kruses och Marias barn (Rödeby födelsebok: Johannes 1782 8/5) och Maria Jönsdotter till ett annat (Rödeby: Ingebor 1785 13/11).
 
Hälsningar  
Christina