NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 november, 2015
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2015-11-03, 18:42
Greger: Jag har tagit mig tid att ögna igenom Landskapshandlingar för Västerbotten 1574 och 1575, men kunde inte finna något om någon Mårten Larsson från Kallax. Visserligen har jag bara ögnat igenom dessa två volymer, så om jag har missat denne Mårten Larsson från Kallax, ska jag låta vara osagt.
 
Men vid ting i Luleå socken den 6 februari 1574 finns ingen person från Kallax omnämnd, ej heller någon vid namn Mårten Larsson. Detsamma gäller vid sommarting i Luleå socken den 29 juli samma år. (Landskapshandlingar Västerbotten 1574: 3).
 
Leif Boström skriver i en artikel om Mårten Skinnare, nämnd i Kallax 1539-1567: I första skattelängden för Luleå socken finns det en bonde i Kallax, Mårten Skinnare. Enligt påskalängden 1559 skattade han för 19 skylar, 12 huvuden, 7 vid gudsbordet, 2 drängar och 17 kor. Mårten Skinnare efterträds av tre bönder som alla bär patronymikonet Mårtensson. Man kan förmoda att de var söner till honom. Vid Älvsborgs lösen 1571 ägdes gården i Kallax av Olof Mårtensson. Han ägde 100 lod silver, 40 mark penningar, 1 pund tenn, 7 mark mässing, 4 pund koppar, 12 kor, 7 kvigor om 3 år, 7 kvigor om 2 år, 16 får, 8 getter, 2 svin, 3 hästar för 32 mark, vilket var värt 720 mark 4 öre.
Källa: Boström, Leif, Täby, Anteckningar om familjer i Kallax, i Lulebygdens Forskarförenings medlemsblad nr 47 september 2004, s. 8.
 
Leif: I denna ovan citerade artikel, skriver du om denne Mårten Skinnare. Jag antar att Mårten Skinnare är densamma som Mårten Clemetsson skinnare, nämnd 1539-1568, i de uppgifter som Constantinus Lindfors förmedlade från dig i sitt inlägg ovan? Var framgår Mårtens patronymikon Clemetsson?
 
 
Vänligen
 
//Peder