NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2015
Skrivet av: Justus Wikström skrivet 2015-02-07, 17:21
Prästdottern Dordi Andersdotter Lundia och Nils Andersson Smeds son, Johan Nilsson f 1663 på Sunderbyn nr 25 gifte sig först med Karin Jakobsdotter från Sävast 1. Karin dog, och enligt tidigare diskussioner ter det sig rimligt att bouppteckning och skifte skedde inför giftet med hustru nummer två; Karin Persdotter enligt dödsnotis född 1655 och död 1755-06-29 på Sunderbyn nr 25, var antagligen omkring 20 år yngre- men torde ändå ha blivit omkring 80 år.

Nu min fundering, Karin P dödsnotis anges fadern vara en Per Nilsson, ingen moder och ingen födelseort. C3 sid 368
Jag har inte hittat några lämpliga kandidater men har börjat misstänka att Karin var från Långnäs 3 Ale, dotter till Per Nilsson och Barbro Olofsdotter, och bror till Nils Persson Ale nr 3.

Indicier:

Karin Jakobsdotter från Sävast 1s bror, halshuggne Olof Jakobssons dotter Anna Olofsdotter var Per Nilsson i Ales första fru. Död i Ale 1706-12-31 begravd i kyrkan. Nils Persson gifte sedan om sig med Marta Eriksdotter.

Vid sonen Nils födelse är Johan Nilsson i Sunderbyn vittne 1708-10-02, enligt mitt antagande systerns make.

Karin Persdotters och Johan Nilssons barn har inga vittnen jag direkt kunnat knyta till Långnäs 3 Ale,
men dotter nummer två heter Barbro f 1706-12-03, och son nummer två heter Per, f 1711-12-07.

Nils Persson i Ale Långnäs 3 var inte någon snäll man verkar det som. Fick ett utomäktenskapligt barn 1715-10-06 med en piga Brita, trots sitt äktenskap med Marta.

Känner någon till något om den här familjen i Långnäs/Ale och om Karin P på Sunderbyn nr 25 möjligtvis kan komma därifrån?

Justus