NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2015
Skrivet av: Christin Andersson skrivet 2014-11-12, 08:45
Hej! Jag behöver hjälp med att hitta min farmors farfar, f.d. sjömannen Peder Jörgensen från Danmark. Peder är född 1837. (Det förekommer följande födelsedatum i kyrkböckerna: 3/4, 3/7 och i vigselboken 25/6). Han gifte sig i Nederluleå 11/4 1875 med Anna Katarina (Cajsa) Fredriksdotter från Nederluleå, Ängesbyn. Efter år 1875 har jag full koll på honom fram till hans död 1916. Paret bodde sedan i Luleå och fick flera barn.
 
Men var kom han ifrån innan de gifte sig? Jag hittar honom inte i inflyttningsboken Nederluleå och inte heller i utflyttningsboken från Nederluleå till Luleå. Där står bara Anna Cajsa. Han var ju sjöman, men de måste ha träffats någonstans innan de gifte sig. Var bodde han då? Anna Cajsa var några år i Stockholm (1868-1874) och det kan ju tänkas att de träffades där? Jag har svårt att tänka mig att han kom direkt från Danmark till Ängesbyn.  
 
Jag har hittat en Jungman Peder Jörgensen i Sjömanshuset i Hudiksvalls arkiv (födesedata saknas) som mönstrade på skeppet Christian August den 11/8 1855. Det är ju mycket möjligt att det är han, men var bodde han då? och var befann han sig från 1855 till 1875?  
 
Hoppas någon kan hjälpa mig och hitta honom i Sverige före 1875.
 
(Jag har för ett tag sedan även frågat om honom under rubriken Danmark, men då sökte jag varifrån Danmark han kom. Tyvärr vet jag fortfarande inte det, men nu vill jag ha hjälp att söka honom här i landet.)
 
Hälsningar Christin