NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2012-06-11, 19:46
Jag bifogar en bild på tiondelängden 1620 Luleå socken sid 60 Heden, så kanske någon annan kan tolka vad det står. Jag vet inte vad Eusto skulle kunna stå för. Jag ser fram emot att höra Berthill Munkestams åsikt.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/357778.jpg)
 
Jordeböcker eller årliga räntan finns för 1620 och 1621 där står Samuell Ersson för 1/3 mantal. Någon renskrift känner jag inte till. Jag har avskrifter för 1620-talets boskapslängder på min hemsida, där även de övriga djuren utöver korna framgår.
 
Genom att jämföra jordeböckerna 1642 och 1643 är det tydligt att hustru Sigri har tagit över gården efter hustru Anna Jöns Olofssons. De står på samma plats i ordningsföljden och skattar för samma mantal. Att denna hustru Sigrid skulle vara samma hustru som i jordeboken 1635 står som hustru Sigrid Salmons har jag svårt att tro. Det nämns ingen Sigrid i byn mellan de åren.
 
På motsvarande sätt kan jordeböckerna 1650 och 1651 jämföras. Då framgår att hustru Sigrids gård har tagits över av Per Ersson och har ökat från 5/64 till 3/32 mantal. Sicilla pigas gård har tagits över av Jöns Pedersson, med samma mantal. För 1651 har Jöns Pedersson placerats sist i byn på nästa sida i jordeboken för att 1652 vara tillbaka på rätt plats i ordningsföljden.
 
Den Sicilia som nämns sist i byn med 9/64 mantal i jordeböckerna åtminstone 1632 och 1633 verkar inte vara en hustru eftersom hon står utan benämningen hustru. Hon finns även i kvarntullsmantalslängd och tiondelängd 1629. Om hon är en piga, så bör hon inte ha med den familj vi diskuterar att göra.  
 
Jag känner bara till ett barn till Jöns Perssons dotter Anna Jönsdotter och det är Jöns Grelsson född omkring 1694. Anna Jönsdotter är född för tidigt för att ha fått barn när dopvittnen börjar framgå av födelseboken. Dopvittnen för Jöns Grelssons son Nils född 1724-08-11 var Salomon Jönsson på Heden, Olof Eriksson i Svartbjörsbyn, Nils Nilsson Mild på Heden och hans syster piga Gertrud, hustru Kerstin på Heden och hustru Märet Jacobs hust? i Rutvik.