NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2012-06-06, 15:54
Husförhörslängden Nederluleå AI:1 (a och b) började föras 1708 och fördes fram till omkring 1712. Jag tolkar kolumnerna som du, Niklas. Innan den nya längden skulle börjas föras 1732 verkar det som att uppdateringar gjordes i AI:1 i slutet av 1720-talet. Det som skrevs till då är skrivet med annan penna. Det står att de personer du nämner är döda. Födelse-, vigsel- och dödböckerna är inte kompletta. Under perioden när husförhörslängden inte fördes saknas många händelser i de böckerna.
 
Det verkar som att Munkestam m fl har identifierat att Salomon Eriksson bodde på Erik Olofssons gård och då är han troligen son till honom. Jag har gått igenom många längder på 1620-talet och inte sett Jöns Salomonsson i någon av dem. Varje år står Salomon Eriksson för gården. Hustru Sigrid som efterträder Salomon Eriksson på gården kallas i jordeboken 1635 för hustru Sigrid Salmons, så jag utgår ifrån att hon var Salomon Erikssons hustru, inte hustru till en Jöns Salomonsson. Jag har alltså inte hittat något belägg för att Jöns Salomonsson (nämnd 1620-1627 enligt Munkestam m fl) har funnits. Var Jöns Salomonsson också soldat?