NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2011
Skrivet av: Katarina Engström skrivet 2011-03-08, 23:45
Tack snälla Leif. Detta Ersnäs och familjer (vet inte om jag ska skratta eller gråta) har läst din utredning om Nils Nilsson på din hemsida, jag förstår inte hur du kan hålla reda på alla släktskap och relationer vilket arbete.
 
Att Lars hustru Katarina/Karin Hansdotter (f. 1681/82 enl dödsnotis 26/12 1765 EI:1 sid 8) skulle vara från Sunderbyn antog jag då en Hans Mattsson från Sunderbyn är dopvittne vid sonen Lars födelse 12/11 1708 (C:1 sid 101 dopnamn Hans men eftersom dom får ytterligare en son vid namn Hans den 11/2 1710 så antar jag att det är fel namn i födelseboken) men nu ser jag också att en Hans Hansson från Ersnäs är dopvittne så nu blir jag tveksam om hon kommer från Sunderbyn eller Ersnäs.  
 
Ovanstående son Lars är då gift med Dordi Jönsdotter (f. 9/12 1707 C:1 sid 75) Föräldrar Jöns Johansson och Barbro Hansdotter i Ersnäs. Modern Barbro Hansdotter f. 1685 d. 27/4 1751 (C:3 sid 246) Föräldrar Hans Hansson och Kerstin? N..dotter Ersnäs.
 
En Barbro Hansdotter dyker upp som dopvittne vid Lars och Katarina´s dotter Dordis födelse 11/7 1712 (C:1 sid 170)
 
Frågan är då om denna Barbro Hansdotter och Katarina/Karin Hansdotter är systrar? I Katarina/Karins dödsnotis uppges inga föräldrar. Eller är hon dotter till den Hans Mattson från Sunderbyn som nämns som dopvittne när sonen Lars föds? Kanske helt omöjligt att svara på men intressant om det föreligger en ev. anförlust.
 
Vad rörigt det här blev då!!
 
Mvh Katarina