NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2011
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2010-12-30, 14:39
En bra översikt över denna familj finns i hfl 1776 - 1805 (AI:5a) folio 63. Notabelt är att av 10 födda barn så verkar 8 nå vuxen ålder, det är bara tvillngarna Anna och Katarina födda 1759-12-03 som dör i späd ålder, modern Katarina född på Skatamark 1 1736-05-14 var tvilling med Jöns Hansson Renklöv, Deras föräldrar Hans Knutsson och Karin Jönsdotter flyttar till Unbyn 17 före 1740-01-30 då deras dotter Brita föddes i Unbyn. Katarina Hansdotter är piga hos moders släktingar på Skatamark 7 men sägs vara från Unbyn vid gifterålet.
 
Efter att ha insett att soldaten Hans Svan i Brobyn var samme man som drängen och vargeringskarlen Hans Andersson var det med ett undantag inget problem att finna barnens födelsenotiser och föräldrarnas dödnotiser. Undantaget är sonen Olofs födelsenotis (C:4 sid 52), Olaus föddes 1767-09-06 i Brobyn, föräldrarna anges vara Hans Andersson Ström och Anna Knutsdotter, Hans Andersson var troligtvis inte soldat på rote 122 Ström i Brobyn och man har angivit barnets farmors namn i stället för moderns!
 
Har nu all informaton som jag gehöver om denna familj som inte tillhör mina anor (vad jag nu vet)
Tack speciellt för informationen om att de var kusiner!
Ulf