NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2010-09-16, 14:35
Constantinus: Angående Lars Olofsson i Unbyn har jag några anteckningar, På Luleå tinget 1697-09-30 behandlas en tvist mellan bröderna Lars Olofsson och Nils Olofsson angående en jordäga och knektlega. Nils Olofsson dömdes att betala Lars Olofsson 5 daler kmt. Av mantalslängden 1696 framgår att Nils Olsson besitter ett hemman på 13/32 mantal och har hustru, dräng och piga på hemmanet, Lars Olssons hemman var på 5/16 Mantal och att han hade en hustru. Troligen var bröderna söner till Olof Nilsson som i jordeboken 1667 hade ett hemman på 27/64 mantal. Jag har antagit att detta hemman var Unbyn 9 och att detta går från Olof Nilsson till Nils Olofsson och vidare till dennes son Olof Nilsson som lämnar över hemmanet till sin broder Lars Nilsson (Lång).
Vilket nummer som Lars Olofssons hemman senare fick vet jag inte.
 
Unbyn 8 var på 11/32 mantal och innehades 1696 av Erik Larsson som hade hustru och dotter på hemmanet, detta hemman kom under många år att innehas av dottern Karin som blev änka efter Olof Larssons bror Hans Larsson och senare gifte om sig med Olof Jönsson från Råneå-Luleå Stad (nämnd i Constantinus utredning). Det finns en märklig bouppteckning från 1710-01-30 där en Karin Jönsdotter låter göra en delning mellan sig och sin son av lös egendom. Detta göres men postmästare Anders Gröning lägger också till att barnet är berättigat till att ärva 113 daler kmt ur Erik Larssons hemman i Unbyn. Det märkliga är att Karin omnämns med patronymikon Jönsdotter även om man kan ana ett annat namn, möjligen Erik under/över Jöns! Det borde röra sig om Karin Eriksdoter som då alltså hade en son med Hans Larsson. Sonen dog ung, om han levat så hade han kunnat ärva både faderns (Unbyn 4) och moderns (Unbyn 8) hemman. (Luleå tingslags häradsrätt FII:8 nr 1.)
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2010-09-16 14:38)
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2010-09-16 18:11)