NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2010
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2010-09-14, 18:11
Leif och Constantinus, tack för svaren.
Ovanstående var ett exempel på vad jag hittat i den renoverade domboken för norrbottens socknar 1717-1719 och 1720-1722 genom att läsa mikrokort här på RA.
Tyvärr fanns bara Norbottens lappmarker åren 1723-1728. Orginalböckerna för Luleå Tingslag för dessa år lär finnas på mikrokort från SVAR, möjigen beställer jag dessa.
Fann alltså inget om Nils Andersson Smed från Sunderbyn åren 1717 - 1722 i den renoverade doboken, dock annat av intresse!
Ett exempel.
På hösttinget anno 1718 (16-18 september)omnämns en tvist mellan Olof Larsson i Unbyn och hans styvfader Jakob Olofsson, ett skifte som skett 1686 omnämns.
 
Vid tinget 1697-03-08 visade rådmannen Jöns Jönsson visar ett extract från en boupteckning som gjordes 1686 hos hustru Sigrid Olofsdotter i Unbyn. Bouppteckningen visade skuld till rådmannen på 220 daler och 4 öre.  Rådmannen anhåller att hustru Sigrids son Hans Larsson som nu rätta Bördeman till Hemmanet, sig förklara måtte, om han vill framgent behålla hemmanet och betalar gälden, varpå Soldaten uppå tillfrågan, säger sig gärna vela --- och göra sin högsta plikt att förnöja .  
(Detta skifte skedde inför det att Olof Larssons mor Sigrid Olofsdotter gifter om sig 1686-12 med soldaten Jakob Olofsson från Alvik.)
 
Fick alltså bekräftat mitt antgande att Hans Larsson och Olof Larsson var bröder födda på Unbyn 4 av Sigrid Olofsdotter, mantalslängderna visar att en Lars Hansson efterträdes år 1685 av hustru Sigrid. Derar fars namn var allltså Lars Hansson. Olof Larsson var troligen född posthumt år 1686 medan Lars som är soldat 1697 bör vara född 1682 eller några år tidigare. Hans Larsson var också troligen gift med Karin Eriksdotter från Unbyn 8.
 
P.S såg också att Nils Degerman kallas kronans länsman, när han lagför bl.a. pigor som fött oäkta barn efter olovlig beblandelse med soldater från Finland D.S.