NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 oktober, 2009
Skrivet av: Per Forssberg skrivet 2009-09-30, 18:00
Soldaten Eric Ersson Redlig i Renbergsvattnet, Burträsk vållar mig vissa problem. Han skall enligt   de uppgifter jag fått fram, vara född 1780-01-25 i Björsbyn, Nederluleå. Denna uppgift återfinns också i uppsatsen Före och efter Finska kriget 1808-1809 av Cenneth Wedin som bl.a. skriver:  
 
En kugge i detta maskineri var fältjägaren i Lövångers Kompani, Erik Eriksson Redlig. Han var född den 25 januari 1780 i Björsbyn, Nederluleå i Västerbotten. Erik kom till Renbergsvattnet år 1796 och han gifter sig år 1800 med Catarina Ersdotter (Smålänning) som var född 1779 i Åbyn, Burträsk.  
 
Det finns visserligen en Eric född 1780-01-25 i Nederluleå, fast i Harads. Fadern till denna Eric heter Lars Pährsson vilket borde innebära att soldaten i så fall borde heta Eric Larsson Redlig.  
 
Samma dag och månad fast 1781, d.v.s precis ett år senare, föds en annan Eric - i Björsbyn. Fader till Eric 2 är soldaten Eric Ersson Sundman. I husförhörslängd från Nederluleå 1776-1805 (Björsbyn 90 Soldat), återfinns soldaten Eric Sundman och hans familj. Där finns också sonen Eric född 1781. Namnet är struket och efter namnet står i Burträsk vilket jag tolkar som att Eric 2 har flyttat till Burträsk vilket ju Eric Redlig gjorde. Jag misstänker alltså att Eric Erson Sundman är fader till Eric Erson Redlig, som alltså skulle vara född 1781 och inte 1780. Finns det någon som kan bringa klarhet i detta vore jag myket tacksam.
Mvh/Per