NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2009
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2009-09-15, 22:43
Mickel var ett ovanligt namn i Luleå socken. Jag har inte hittat någon annan Mickel Persson under aktuell tidsperiod. Kenneth Mossberg skriver att Michel Persson antogs till tremänningssoldat 1676-03-18. Hans hemvist var Luleå. Troligen avser det Mickel Persson i Långnäs. Per Mickelsson blev soldat 1678 för eget hemman i Långnäs. Han var troligen son till Mickel Persson.
 
Jag tror inte att namnet Marta var liktydigt med Margeta/Margareta. Visserligen skrev vissa skrivare Margareta/Margeta istället för Marta, Mariet, Märiet m fl. I bibeln är Marta ett eget namn. Troligen hette Per Gunnarssons andra hustru antingen Marta eller Märiet.
 
Jag börjar visserligen bli lite tveksam till om Per Gunnarsson hade en andra hustru. Möjligen är åldern överdriven i dotterns dödsnotis, så att hon är dotter till hans sonson. Domboksnotisen från 1698 har jag bara en kortfattad avskrift av som jag redovisat ovan. Möjligen avser det trots allt inte personer från den här släkten.
 
När det gäller Per Olofsson i Svartbjörsbyn så tror jag att Per Olofsson död 1738-04-03 i Sunderbyn var sonson till honom, trots att det står att han var född i Buddbyn år 1672. Jag tror att Buddbyn kommer från farbrodern Nils bostadsort och att året är omkring tio år för tidigt. Så där har det i så fall blivit rejält fel. Patronymikonet på Ursilla kan nog också ha förväxlats, men jag håller fortfarande kvar tanken att hon verkligen hette Nilsdotter även om jag inte kommit på varför hennes man i så fall kallas svåger till Gunnar Persson.
 
Varför kallade Per Olofsson i Svartbjörsbyn och Lars Olofsson i Ängesbyn söner för Nils? Vilka förfäder till dem bar det namnet? Per Olofsson har även en son Knut Persson, som var bonde 1694-1697 i Svartbjörsbyn 4.