NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2009
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2009-09-09, 08:55
Jag har också konstaterat att det enligt mantalslängderna inte verkar som att Lars Olofsson i Ängesbyn haft två hustrur. Jag har heller inte hittat varken bårklädespengar för en första hustru eller brudvinningspengar för en andra i kyrkoräkenskaperna, men jag har inte gått igenom alla år i dem. En annan möjlighet är kanske att Lars Olofsson endast var gift med en dotter till Per Gunnarsson. Möjligen kan hon ha hetat Karin Persdotter. Det är relativt vanligt att patronymikonet på modern är felaktigt i dödboken. I Martas dödsnotis har kanske ett felaktigt förnamn skrivits för modern.
 
Enligt min avskrift av mantalslängden 1649 saknas Lars Olofsson det året och istället står Måns Olofsson: bonde (Måns), son (brodern Lars?) och piga. Året efter (1650) finns Lars Olofsson med hustru, son (brodern Måns?), sonhustru och piga. Måns blev soldat i början av 1650-talet. Per Gunnarsson i Skatamark har dotter 1648, inte 1649 och igen 1650. Din (Ulfs) uppgift att Lars Olofsson har hustru 1649 skulle stämma med att han gift sig med den dotter som nämns hos Per Gunnarsson 1648, men inte 1649.  
 
Mantalslängd finns 1681 och då står fortfarande Lars Olofsson för gården i Ängesbyn.
 
Om Nils Larsson i Hindersön var son till Lars Olofsson i Ängesbyn, så har han lämnat Ängesbyn senast 1690 då han nämns med hustru i mantalslängden för Hindersön. Det märks inte i mantalslängderna för Ängesbyn. I så fall var ett av syskonen 1690 inte detsamma som 1688.