NULL Skriv ut sidan - Arkivera till och med 13 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Arkivera till och med 13 september, 2007
Skrivet av: Olof Öberg skrivet 2007-07-30, 18:58
Jag söker uppgifter om föräldrarna till Fredrik Wilhelm Nyström, som i hfl AI:6b sid 108 anges vara född 6/9 1796 (ändrat till 1797).
 
Jag har följande uppgifter från kyrkböcker och mantalslängder: Afsk. Sergeanten Fredrik Nyström kommer till Kyrkobordet ca 1805-6 med hustru Maria och barnen Pehr, född ca 1792-3, och Fredrik Wilhelm (som i mantalslängder omväxlande kallas Fredric och Wilhelm). I begravningsboken 15/12 1806 noteras att Skomakaren Fredrik Nyströms hustru Maria Christina Tottelia ifrån Gl. Staden dör, 49 år gammal. I senare mantalslängder finns också en person till i familjen, Kajsa som verkar vara född ca 1789. Fredrik Nyström gifter om sig i maj 1808 med Cajsa Lisa Jönsdotter Rosendal, och flyttar till Alvik, där han skrivs som skomakare. Den 2 maj 1813 drunknar han på svag is. Denne Fredrik Nyström torde vara densamme som föds 1/8 1768, bor i Gamla Staden fram till 1880-talet och sedan lämnar församlingen.
 
Av detta drar jag slutsatserna att Fredrik Wilhelm är son till Fredrik Nyström och Maria Christina Tottelia, eller till någon av dem från tidigare äktenskap. Han har minst två äldre syskon eller halvsyskon. Fredrik Wilhelm är dock inte född i Nederluleå. Jag förmodar att Fredrik Nyström tjänstgjort som sergeant i någon annan församling, i Sverige eller Finland, och där bildat familj med Maria Christina.
 
Nu har jag dock dessutom tillgång till en anutredning jag fått kopierad för länge sedan av äldre släktingar. Det tycks vara ett beställningsarbete som utförts 1975 av en Lena Nordin, då bosatt i Bjästa, och där finns betydligt fler uppgifter än de jag har hittat. Frågan är bara var hon hittat dem; inga källor finns angivna, men det hänvisas till en stencil som jag inte har fått någon kopia på.  
 
I denna utredning kan följande kompletterande uppgifter läsas:
 
Fredrik Nyström: [...]var sergeant vid arm?ns flotta
 
Maria Christina Thotelius: var gift första gången Ekbom, med vilken hon hade barnen Pehr Magnus Ekbom, född omkr. 1792, Anna Ulrica Ekbom född 1785 och Catharina Charlotta Ekbom, född 1789. Det andra giftet ingicks med ovan nämnda Fredrik Nyström, med vilken hon hade barnet Fredrik Wilhelm.
 
Här finns alltså åtskilliga uppgifter som inte står vare sig i kyrkböckerna eller mantalslängderna. Jag har försökt hitta Fredrik Nyström i rullor för arm?ns flotta, men utan framgång. Tror inte heller Lena Nordin funnit den uppgiften i dessa rullor. Och det enda släktnamn jag hittat på hustrun är dödsnotisens Tottelia, så formen Thotelius måste också ha hittats någonstans, liksom barnens namn. Däremot har hon inte funnit var Fredrik Wilhelm föddes, och inte heller Maria Christina Tottelias ursprung, så slutsatsen om Fredrik Wilhelms föräldrar kan inte anses hundraprocentigt säker.
 
Har någon några id?er om vilka källor dessa uppgifter kan ha hämtats från (förmodligen på Landsarkivet i Härnösand), eller rentav stött på någon av dessa personer tidigare? (Jag känner till Fredrik Nyströms anor i Nederluleå, men vill gärna få reda på var han uppehållit sig under de tjugo år då han inte finns i fösamlingen. Hittar man honom någon annanstans, så borde man också hitta hans hustru.)
 
Tilläggas kan att Nyström inte är hans soldatnamn, han hette så redan som ung.
 
Tacksam för alla uppslag.
 
Vänliga hälsningar,
 
Olof Öberg