NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-11
Skrivet av: Leif Markstedt skrivet 2003-04-24, 16:25
Den i Avan bosatte Jacob Ståhl, vars föräldrar jag tidigare efterlyst här, ger fortfarande huvudbry. Jag har kontaktat det s.k. Soldatregistret och fick då genom BÖFF Jacob Ståhls personakt. Av den framgår mycket riktigt som Anders Ek visat att Jacob Ståhl var gift med Maria Elisabeth Carlsdotter och sedan med Brita Helena Adamsdotter. Där ser man också att ett av Ingrid Vikströms tips om vem föräldrarna var är särskilt intressant. I personakten sägs att Jacob heter Markstedt innan han får rotenamnet Ståhl, att han är född 14 jan 1790 i Gammelstad och att föräldrarna är Nils Markstedt och Sophia Larsdotter.
 Mycket av det här har jag fått bekräftat i de microkort jag tidigare hyrt, men jag har inte hittat Nils och Sophia annat än i födelseboken. Där står som Ingrid Vikström visade att Jacob är född i Avan (ej Gammelstad), att modern Sophia är 22 år och att Nils ev. är komminister (svårtolkat). I Härnösands Stifts Herdaminnen finns ingen präst vid namn Nils Markstedt omnämnd. Den förkortade titeln kan möjligen tolkas som kommissarie, kantor etc. Flera av dopvittnena har jag däremot hittat som boende i Gammelstad.
 Så frågan är vem är Nils och Sophia och var bor dom?
 Tacksam för hjälp.
    Leif Markstedt
    Skellefteå