NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-22
Skrivet av: Ebba Loräng skrivet 2001-08-01, 19:11
Hej Sonja !
Jag har nu sökt på anor till ovan Lars Petter Persson f 1818 22/9,som du nämnde f i Börjelslandet,N-luleå,och detta är med all säkerhet riktigt.Fadern Per Persson f 1794-01-01 i Degersel,Råneå ohh Brita Katarina Larsdotter är bosatta i Börjelslandet,där PP är dräng,sedan flyttar familjen till Svartbjörsbyn,dåvarande N-luleå fs.(Inhyses) där hustrun har anor en bra bit bakåt i tiden,sedan ner till 1539 i Svartbyn,samma sn.  (Svartbjörsbyn nr 1)
L P Perssons hustru Anna Helena Åberg  var en inte alldeles lätt nöt att knäcka,men lyckades till slut.Detta beroende på att hennes födelseår var satt till 1829,när hon var född 1823.
Jag följde henne via flyttlängderna,N-kalix,N-luleå,Råneå flera turers flyttnigar,och på det senare flyttn.kom då fram hennes rätta föd.år,datum var rätt hela tiden 7/3.Eftersom hon flyttat in/ut i Nederkalix,så kolla jag där(vilket jag gjort förut,men under 1829)och...vips hitta jag henne född i Pålänge,uä ! Hennes mor gifte sig med en man Åberg,ärvde styvfaderns namn,vilket ju var vanligt.Till råga på allt så var hennes mor också oäkta. Men tur i oturen hade hon(modern) uppgett dottern Anna Helena biologiska far i födelsenotisen. Vilket inte hennes mormor hade gjort,men man får ju inte ha allt för stor tur.
Mvh Ebba Loräng