NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2013
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2013-01-20, 08:12
Stig> Jag har aldrig varit inne på denne Johan Stråle i mina forskningar.
 
Men det kan ju tänkas att Johan Stråle har sin far i den föregivna fadern Olof Johansson, vilken isåfall torde vara identisk med den son sedermera bonde på Stråkanäs 2 Olof Johansson, född 1763. Olof Johansson noteras ha gift sig 1795 med Maria Eriksdotter, född 1769. Detta med tanke på att Olof Johansson har ju en broder i Anders Johansson Stråle, född 1766, gift 1796 med Anna Eriksdotter, född 1771. Men detta är bara spekulationer. Allt detta enligt Husförhörslängd AI:2 1770-1805, fol. 232-233.
 
Jag vet inte var och i vilken hfl du funnit Johan Stråle i. Och han verkar ju inte finnas i Stråkanäs med modern eller med den spekulativa fadern. Så ett tips kan ju vara att genomsöka hela hfl AI:2, vilket du kanske redan gjort? Dessutom så har du ju på SVAR de mer precisa kommunionböckerna att genomsöka (eftersom hfl AI:2 och AI:3 spänner över så lång tid): D II:1 1742-1770, D II:2 1771-1792, D II:3 1793-1810, D II:4 1811-1824 m.fl. Och finner du dem inte i Stråkanäs i kommunionbok, kan du söka igenom hela volymen du söker i. Ett annat tips kan vara att kika i domboken, om du har tillgång till den. Om Johan Stråle har barn, så kan ju dess dopvittnen ge vissa ledtrådar, om moderns släktingar varit närvarande. Jag kikade lite och fann ingen bouppteckning på SVAR efter Johan Stråle, men väl bouppteckning efter Olof Johansson 1832 4/1. Men ingen Johan Stråle ej upptagen i denna. Jag citerar inledningen ur bouppteckningen:
 
Boúppteckning
efter förra Bonden Olof Johanson från Stråkanäs, som uti Februarii månad sistledit år med döden afgått, upprättad på dess Enkans Karin Ersdotters begäran, till rättelse emellan henne och med afledne Olof Johanson sammanaflade Barn, till myndige år komne Söner Bonden Olof Olofson, Joseph och Anders, samt döttrar Maria, gift med Johan Henrik Jönsson från Sockneträsk, och oförsedde Lisa Greta, Brita Stina och Anna Caisa, hvilka 3ne. sistnämndes rätt härmed bevakades af deras förmýndare Bonden Johan Fredrik Stråle från förstnämnde bý, och sedan Enkan uti förenämnde arfvingars närvaro blifvit påmind úppgifva Boets tillgång sådan den vid mannens frånfälle befunnits, uppgaf bemälte Enka nedannämnde egendom till värdering. nemln. ... (Nederkalix tingslags häradsrätt FII:8 1822-1832, nr 153)
-----
 
Vänligen
 
//Peder