NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2010
Skrivet av: Bengt Lundbäck skrivet 2010-10-28, 13:33
Hej Bengt-Göran!
Kan inte säga annat än att det var en mkt elegant lösning Du presenterade på mitt problem med fastställande av föräldraskap för Brita Maria Ekblom - (inte Ekholm som även jag tydde det till första gången)
Är ändå inte 100 på att Din version är OK. Skälet härtill ar att det finns en Brita Maria med födelsedata 1809-12-10 i FB C3 och där modern är ensamförälder och heter Greta Jakobsdotter och är boende på Landet.Dopvittnena är från Grötnäs och Vallen. I vigselboken 1829-01-19 uppges Brita Maria Ekblom vara 20 år vilket tyder på att hennes rätta födelseår kan vara 1809. Maken uppges vara 26 år vilket stämmer. Verkar som om prästerna haft besvär med att skilja på flickorna Brita Maria och Brita Maja som Du menar är samma person. Någon form av förväxling verkar ha förekommit - men hur?
 
Tror ff att man kan få en öppning om man hittar modern Greta Jakobsdotter som tydligen var bosatt på Landet när barnet föddes. Om någon känner igen mamman Greta eller annars har något uppslag till lösning så är jag tacksam om Ni hör av Er. Mvh Bengt
 
(Meddelandet ändrat av lundback 2010-10-28 13:43)