NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-11-05, 17:30
Tillägg. Jag utesluter inte att det genom ingiften i de olika yngre leden kan finnas vallonsläkt på de ingiftas sida, men eftersom en av tolkningar är att det ska höra samman med namnet Morin så är det ju i så fall äldste användare av namnet som ska ha vallonskt ursprung.
 
Lars Olofsson kom ju från Morjärv, och Bengt-Göran Nilsson skriver i Karl Gustav-tråden jag länkar till ovan:
En inte alltför svår gissning är ju att Nederkalix-släkten Morin hämtat sitt släktnamn från ursprungsbyns, Morjärv, tre första bokstäver och sedan lagt till in = Morin.
 
Peder Andersson skriver i Ludvika-tråden:
Så detta om släktens vallonpåbrå är en felaktig skröna som fortfarande lever kvar i många led som utgått från släkten Morin. På en, sentida gren finns det ett ingifte, som kan ha orsakat denna påstådda härkomst. Även om många arvingar till släkten har vistats kring samt arbetat vid sågverk och bruksrörelser sedan mitten av 1700-talet.
 
Jag anser också detta är troligt, det är därför jag undrar om någon hittat något i de äldre leden, innan man tog sig namnet.
 
Hälsningar,
Eva