NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-24
Skrivet av: Pia Johansen skrivet 2004-03-23, 21:40
Hei igjen  
Viser til mitt innlegg litt lengere opp datert 11.mars.2004
 
Har nå fått tilgang på kirkebøker for Nedre Kalix 1817 - 1830 på film på statsarkivet i Tromsø og der fann jeg følgende opplysninger som jeg lurer på om noen kan være meg behjelpelig med.  
 
Etter gjennomgang av født er der en meget god kandidat i Caisa Britha født 5.sept 1821 av Pehr Olofson og Britha Caisa Johansdtr. på gammelgården i Nedre Kalix
 
Hun har en far som heter Pehr Olofson og det er det nærmeste jeg kan komme Peder Olsen ved for norskning av navn.  
Alle de andre Caisa Britha / Britha Caisa født i tidsrommet 1817-1830 har andre fedre og eller Pehr med andre type etternavn. Finnes kun en med etternavn Olofson ingen med Olson.
 
Men før jeg kan være sikker i denne saken lurer jeg på om det finnes Forhørslengder for dette tidsrom som kan bekrefte om Caisa Britha Pehrsdotter er min.
 
Øvrige barn jeg fann på dette paret er Anna Lisa født samme dato som Caisa Brita (Tvilling)
Faddere ved dåpen til tvillingene: Almqvist, Pehr Jacobsson's hustru i Bonderbyn, Johan Johanson og ????
 
28.29. Juni 1823 Maria Foreldre Pehr Olofson og Britha P/C? Johansdtr. Gammelgården
 
2.19 Desember 1825 Maria Foreldre Pehr Olofson og hustruen Britha R/B??? Johansdatr i Gammelgården.
 
Fann også vielsen 17.juni 1821 Pehr Olofson,Gammelgården og Britha Caisa Johansdtr fra Bonderbyn.
 
Selv om dette er en veldig god kandidat lurer jeg på om der er forhørslengder som kan bekrefte /avbekrefte om Caisa Britha Pehrsdatter født 5.7. sept 1821, viss hun skulle finnes så bør hun ikke være i sverige etter 1847 for da gifter hun seg i Norge.  
 
Har ikke funnet henne som innflyttet til norge, men det er dårlig med slike nedtegninger over innflyttere. Ved gjennomgang av kirkebøkene for Hammerfest, Norge så er der innflytterlister fram til 1841, men ingen lister å finne i tidrommet mellom 1841 og 1850 i kirkebøkene for Hammerfest.
 
Kjenner ikke til hvor ofte det er gjordt slike nedtegnelser for Nedre Kalix med slike FHL i tidrommet 1821 - 1847 som vil være et naturlig tidspunkt å søke i.
 
Finnes eventuelt slike lister på internett slik at jeg kan søke selv eller er de å få kjøpt på cd rom og hvor kan jeg eventuelt henvende meg for å få kjøpt slik?
 
Mvh
Pia Johansen