NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-31
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2002-06-28, 21:05
Hej! Vissa varningar för att det finns en del felaktigheter i den databasen, så de behöver verkligen kollas mot kyrkböckerna. Jag vet inte hur uppgifterna är när det gäller just denna familj men i stort för de grenar jag känner till i databasen så finns felaktigheter.
 
Vad gäller färdvägen så torde beskrivningen som finns av familjen Olofsson/Boström ovan visa att de åkt till Stockholm 1865. Som Stefan säger finns mycket kontakter sjövägen med Stockholm. En anfader till mig var skeppare i Nederkalix men var troligen bosatt i Stockholm några år på slutet av 1700-talet då han gifte sig där och fick minst ett barn där innan familjen återvände till Nederkalix (Sangis). (Tack till Kjell Mäki för de uppgifterna från den 23 oktober 2001 här i Nederkalix-diskussionen, som jag själv har kunnat dubbelkolla på Stockholms stadsarkiv!).
 
Det förekommer ju också mycket arbetsvandring till Stockholm från Nederkalix redan på tidigt 1800-tal, så att resa därifrån till USA är väl inte så konstigt egentligen. Jag har också exempel på en flicka från Nedertorneå (Nyström från Sangijärvi - föräldrarna från Sangis och en av dem syster med min anfader). Hon tar ut betyg till Stockholm 1868, återvänder 1869 och åker sedan till Norra Amerika 1871 (åter till Sverige 1876) - jag har trott hon åker från Stockholm men jag hittar inte henne på CD:n Emigranten, så det är möjligt att hon ändå tar vägen över Norge.
 
Generellt när det gäller emigrationen från Norrbotten/Nederkalix har jag alltid tidigare trott att den är senare i tiden än vad som gäller för södra Sverige. Jag har då Skåne och Småland att jämföra med och bara ur mina egna begränsade urval. När jag sedan de senaste tre åren jobbat mycket med Nederkalix med vissa förgreningar till omkringliggande församlingar så finns det en relativt stor tidig utvandring. Jag har dock inte för stunden någon statistik eller andra uppgifter att peka på som sätter de olika länen och tidsperioderna i relation till varandra. Jag märker dock en tydlig skillnad gentemot mina skånska emigranter - en stor arbetsvandring till USA förekommer från Nederkalix. Man jobbar där några år och återvänder till Sverige, antingen lämnas familjen i Sverige eller så bildar man familj först efter hemkomsten.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg