NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-19
Skrivet av: Ida Enberg skrivet 2002-07-13, 19:43
Hej Ingrid och Bengt-Göran!
Vilken tur att man kan diskutera sina problematiska anor med andra som söker efter samma personer, det blir så mycket lättare och mer spännande!
Detta om soldat Stadig tordes väl funderas på. Jag tror också på det där att Elisabeth var ogift när sonen föddes.  
Och att han skulle vara anställd i Råneå socken får man väl kolla närmare på. Jag har inte varit in i mönsterrullarna ännu men man måste väl lära sig någon gång.  
Men i Råneå socken kunde jag ej hitta de två döttrarna i födelseboken för 1770-1771. Om man bara kunde hitta var de är födda så skulle man ju hitta familjen och kanske en direkt angivelse eller iallafall en klar koppling till Nederkalix, som det är nu är jag 99% säker på att paret Olof Nilsson och Malin Olofsdotter som gifte sig 1764 i Nederkalix och fick barnen Nils, Greta och Anna i samma församling verkligen är min ana, Fredriks, föräldrar och inflyttade på Måttsund nr 17. Men det saknas ju fortfarande en procent.
När jag sedan misstagit mig på vart Fredrik först kom ifrån eftersom det fanns två Fredrik Lundström födda 1779-1780 kring staden så vill jag inte förhasta mig igen.
Men jag ska gå in och titta efter i Vånafjärden och Sangis där Olof och Malin kom ifrån kring 1804 och se om sonen Johan flyttade dit med sin hustru och barn, då vet man säkert.
/Ida