NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2001-05-16, 11:23
Jan!
 
Bygd?n skriver att Petrus Olai Gestricus far hette Olof Mårtensson och var rådman i Gävle. Bygd?n nämner ingen hustru till Olof Mårtensson.
 
Enligt Johan Bure var Karin Andersdotter Grubbs man Olof Mårtensson rådman i Gävle. Johan Bure räknar upp barnen: Mårten, Mickel, Måns, Lars, Anders, Hans, Malin, Gertrud och Brita. Johan Bure nämner ingen far till Olof Mårtensson.
 
Bo Lindwall m fl har antagit att Bygd?ns uppgift är riktig och att det är samme Olof Mårtensson, som enligt Johan Bure var gift med Karin Grubb. Jag vet inte om alla rådmän i Gävle under 1500-talet är kända. Det är väl troligt att det bara funnits en rådman med namnet Olof Mårtensson. Men det kan inte (så vitt jag vet) uteslutas att det funnits två olika rådmän Olof Mårtensson i Gävle under 1500-talet.
 
Leonard Bygd?ns herdaminne är mycket värdefullt. Tyvärr redovisas sällan källor till uppgifterna. Vissa uppgifter har visat sig vara felaktiga. Jag vet inte hur troligt det är att Bygd?ns uppgift om far är riktig i det här fallet.
 
Johan Bures släktbok är inte komplett. En del personer saknas. Jag vet inte hur troligt det är att Johan Bure skulle ha missat att ta med kyrkoherden i Umeå, när han i övrigt känt till så många barn till Olof Mårtensson.
 
Mårten Larssons i Teg son Olof Mårtensson är nämnd 1566-1574 i Östteg, Umeå socken (enligt Staffan Bengtsson). Enligt Johan Bure var han bosatt i Gävle, så troligen blev han borgare där omkring 1575. Johan Bure nämner ingen hustru till honom, men barnen: Brita, Ingrid, Nils, Erik och Malin. Antagandet att denne Olof Mårtensson skulle vara identisk med rådmannen som var gift med Karin Andersdotter Grubb anser jag vara felaktigt.
 
Se även min hemsida http://home.swipnet.se/leifbostrom. De ovan nämnda familjerna finns under Ättlingar till Anders Olofsson i Bure och Ättlingar till Jakob Andersson i Bure.