NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-30
Skrivet av: Birgitta Blomkvist skrivet 2005-11-28, 10:08
Hej Irma!
 
Tack för hjälpen! Det verkar ju stämma på flera punkter. Det är synd att Gällivare inte finns på Genline så att det är enkelt att söka. Jag skickade efter födelsebokskort för Gällivare och det var där jag hittade Mia Björne, kanske det stod Björn. Att Marias pappa flyttade till Gällivare ger ju en anledning till att Maria födde sitt barn där 17 nov 1898. Det skickades attester både till Korpilombolo och till Luleå.  
 
Är hänvisningen AIIa:1 fol 219 (å församlingen skrivna): till husförslängd i Korpilombolo?
 
Det jag nu undrar är varför Maria Matilda Wandler och hennes make Oskar Fritiof Wandler tog gossen som fosterbarn. Oskar Wandler var min mormors yngste bror född i Råneå 1872 12 01. Han hette då Sandström. Honom vet jag allt om.
 
Wandlers hade gossen som fosterbarn redan i folkräkningen 1900 och då bodde de i Luleå. 1908 emigrerade familjen till USA.  
 
Matilda dog 1964 och i hennes obituary står att hon är född i Luleå 1 mars 1874. Hennes far ska ha hetat John Andersson. Har inte hittat Maria Matilda som född i Luleå 1 mars 1874.  
 
Jag undrar om det finns något samband mellan Wandlers (Sandströms)och gossens mamma Mia Björn(e)?  
 
Gossen Oskar Albin följde ju med till USA, hette där Albert Wandler. Men han kallades Albert S Wandler där S står för Sandstrom. Han dog 18 januari 1972 i Newark Ohio.
 
Hälsningar
Birgitta