NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-24
Skrivet av: Irma Ridbäck skrivet 2003-11-05, 22:26
Harriet Grandin,
Du har pekat på ett viktigt fel i min artikel (som utarbetades en sommar för mer än 30 år sedan). Jag kollade inte på nytt varje uppgift när jag omarbetade den 1995 för Släkthistoriskt forum. Jag lät min fantasi leka med tanken om hur Nils Petter efter fängelsevistelsen blev redig bonde i en grannby och hur familjegården fick en husbonde och gårdens 'ära' räddades.  
 
Så här var det:
Nils Petter Adamsson och hans hustru Marta Nilsdotter (från Jock) tog 1869 över Juntti-gården i Jerijärvi. Nils Petters syster Maria Karolina (Maja), f 1844, gifte sig 1873 med Johan Petter Fredriksson från Laakso-gården, son till Johan Fredrik Andersson och h h Maria Johansdotter. Petter var 8 år yngre än Maja och endast 21 år vid giftermålet. De  
bodde på Laakso-gården knappt två år och övertog 1875 Majas hemgård Pekka i Narken, den gård som Nils Petter (såsom äldste son) kunde övertagit. Laakso-gården övertogs samma år av Lars Henrik Andersson från Paturi (född 1851 i Kivijärvi).  
 
Jag vill fortfarande se hur Nils Petter Adamsson på Juntti påverkade den unge Petter att gifta sig med syster Maja och därigenom skaffade han en husbonde till Pekka-gården i Narken.