NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-24
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-10-13, 08:02
Hej igen,
nä, det är nog fråga om samma Mickel Ersson i Jierijärvi, men det är däremot om två skilda tolkningar om vem han exakt var.
Jag har diskuterat den här frågan med Erkki för väldigt länge sedan när jag höll på med lite forskning från några av gårdarna i Kaulinranta.
 
Bergström, ser du något tryckår på Erik Wahlbergs skrift Korpilombolo sockens bebyggelsehistoria i huvuddrag? Det kan vara av intresse. eftersom jag vet att Erkki har varit inne på att denna Mickel Ersson i Jierijärvi torde ha varit identisk med Mickel Ersson Korpilompolo.
Men jag erinrar mig också att han nämnde teorin om Mickel Ersson Ylinenpää från Kaulinranta. Det var ju hyfsat vanligt förekommande att tidiga indelta soldater blev nybyggare. Troligen för att de hade möjlighet till att få det litet bättre än de hade i nere i byn, där själva soldattorpet kunde vara av inte alltför gott skick. Vi har ju sett att det så sent som 1767 ännu saknades några torp, alltså att de aldrig hade uppförts över huvud taget. Knekten fick bo bäst han ville.
Med tanke på att Brita Larsdotter var från Kangas i kaulinranta kan det ligga nära till hands att misstänka att hon i första hand var gift med en Mickel Ersson från samma by. Man gick ju inte gärna över ån efter vatten, om man slapp.
 
Så jag böjer mig nog lite grand för den erfarenhet inom lokalhistoria som Erkki har rörande Tornedalen, och sätter sju kronor på att Mickel Ersson Jierijärvi kom från Ylinenpää hemman i Kaulinranta.
 
Men då uppkommer ju frågan om vart Mickel Eriksson Korpilompolo tog vägen? Han dog ju inom Pajala socken, men vart där?
 
Hälsar
ST