NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-11
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-10-11, 23:00
Ja Bergström,
 
jag har faktiskt inte fördjupat mig mera i denna Korpilompolosläkt än det jag redovisat. Kanske jag har något ytterligare, men vet ej om det är av nått större värde. Erik Mickelsson Korpilompolos sannolika far och farfar har jag väl någon namnuppgift om, men annars är det tunnsått. Håller ju på som bekant är mest med Niemis och Hietaniemi. D v s den lilla tid jag överhuvudtaget har för detta.
Så nog kan det vara möjligt att Mickel Ersson Jierijärvi kan ha varit knekt, dock spricker det ju helt och hållet - såsom du riktigt påpekar - att han i sådant fall skulle ha dött i krig. Vi krigade ju inte år 1745 samt han dog ju inom Pajala socken. Däremot har det ju visat sig att indelta soldater tämligen ofta tillhör den skara människor som blir just nybyggare. Så kanske....
 
Från hans änka och hennes andra make Jöns Andersson Heinonen - Simpo, räknar jag släktanor. Och Jöns hade mycket riktigt varit soldat med namnet Simpo. Men tyvärr har jag (än så länge) inte alls följt honom i militära handlingar, så jag har inte en susning om NÄR han var knekt. Men med tanke på hans ålder (född 1727) så bör han ju ha varit i kronans tjänst åtminstone runt 1750, vilket var året han gifte sig med Mickel Erssons änka. Vad säger vigselboken (har den inte tillgänglig precis nu).
 
Roten nr 91 Siepi, f d Sieppi, var stationerad i Koivukylä (eller Sieppijärvi). Denna rote bör efter roteringsverket kallas SIMPO (GMR 18 juli 1728). Således hette roten egentligen ”Simpo” ännu under 1730-talet då en tidigare tjänsteutövare Per Persson hade sin tid som soldat. Och så kallas han även i militära handlingar (t ex MR 29 november 1739). Men i Hietaniemi kyrkobokföring kallas han konsekvent ”Sieppi” (t ex Hietaniemi födelsebok i Niemis 12 oktober 1738). Det äldre namnet, som vunnit hävd, levde alltså länge kvar bland gemene man i socknen. Per ”dödde in Junii 1740” i Finland (MR 9 oktober 1744).
Tänk om det var så att Per Persson VAR FRÅN just Sieppijärvi och att det därför var så svårt att släppa det gamla namnet Sieppi?
 
Men Jöns Andersson Heinonen har värvats till knekt där då roten konsekvent benämndes Simpo. Det är ju hyfsat lätt att kontrollera när detta skedde, men det kan jag inte ta mig att göra nu.
 
Hoppas det löser något,
ST