NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2011
Skrivet av: Lars-Erik Wallström skrivet 2011-11-04, 14:39
 
Sliter mitt redan gråa hår med att komma vidare. Det är min farfarsfarsfar Olof Johan Fredriksson Humbla Wallström i Kukkola. Han tog över kronotorpet Härkäniemi 23 1843/44 (Karl-Gustav AI:4 sid 134.
Tidigaste jag träffar på honom med hustru Brita Caisa Henriksdotter Mustajerfvi är vid deras giftermål som var 17 april 1831. Lysning 26 mars (E2 bild 96). Där står han som drängen Olof Johan Humbla, Kuckula och hon som ovan. Hittar inte någon av dem i någon husförhörsbok i Kukkola under den perioden.
Nästa ställe jag hittar dem är när de tar över en backstuga (?) i Karhuvara (AI:3 sid 87). Då heter han Olof Johan Wallström, står inte varifrån de kommer dit. i AI4 sid 53 står han som backstugusittare för att senare flytta till förstnämda kronotorp.
Han skall vara född 9/2 1805 och hon år 1806.
När min farfarsfar födds 6 oktober 1847 (C2)står fadern som Olof Johan Johan Fredrikson Humla Wallström, Härkäniemi.
Har försökt leta på födelser i angränsande socknar på bägge sidor om älven utan framgång.
Finns kanske någon därute i cyberrymden som kan ha en aning om varifrån namnet Humbla kom, likså Mustajerfvi som hans fru hette.
Vadan alla dessa byten av efternamn?